Kursusmoduler

Undervisning i moduler.

Bemærk: Det er muligt at vælge ét modul lørdag og ét modul søndag. De nævnte undervisningsmoduler afvikles sideløbende enten lørdag kl. 9-16.15 eller søndag kl. 9-12.

Lørdag kl. 9 – 16.15:

Modul 1: ”Søskende i familier med syge og/eller handicappede børn – hvordan er det at være søskende til et sygt og/eller handicappet barn og hvordan kommunikerer vi i familien”.

Malene Gerd, specialpædagogisk konsulent, har siden 1999 arbejdet med søskendepårørende i form af søskendekurser, foredrag og samtaleforløb til både børn og forældre. Hun har endvidere bidraget til formidling om søskendepårørende i dokumentarfilm, artikler, pjecer og portrætbogen ”Sondemad og flødeboller”.  Hun vil blandt andet fortælle om hendes arbejde med søskendepårørende og herunder komme ind på, hvad de udtrykker i forhold til deres situation.

Modul 2: ”Hjertebørn nu og i fremtiden – diagnostik, behandling og følgevirkninger (fysiske/psykiske)”.

Vibeke Hjortdal, professor, og Signe Holm Larsen, læge og PhD, vil holde oplæg om forskning i og behandling af medfødte hjertesygdomme. De vil komme ind på, hvordan det går hjertebørnene på længere sigt i forhold til såvel eventuelle langtidsvirkninger som kognitive vanskeligheder. Oplæggene bliver sandsynligvis opdelt, således at én oplægsholder er på om formiddagen og den anden er på om eftermiddagen.

Modul 3: ”Kost og motion for hjertebørn: hvordan hjælper vi de småtspisende/ensidigt spisende børn, og hvordan får vi integreret bevægelse/motion i hverdagen”.

Karen Noes Pedersen, klinisk diætist Børneernæringsenheden på Juliane Marie Centret, holder et formiddagsoplæg om kost til børn og unge med hjertesygdom, hvor der vil være fokus på børn og unge, der er småtspisende og selektive i deres kostvalg.

Rikke Nielsen, tidligere professionel håndboldspiller og nuværende håndboldtræner, vil om eftermiddagen holde oplæg om sine erfaringer i forhold til sit eget barn med særlige behov og har praktiske øvelser/forslag til, hvordan vi kan få inddraget bevægelse/motion i hverdagen for vores børn.

Søndag kl. 9-12.

Modul 4: ”Fra ung til voksen i uddannelsessystemet – når vejen ikke er helt lige”.

Peter Baaer er uddannet lærer med diplomuddannelse i Uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning. Han er indehaver af konsulentvirksomheden “Ung Kaliber” og har igennem flere år arbejdet med sparring og vejledning inden for specialområdet ift. unge med særlige behov såvel som deres familier. Han har et solidt kendskab til uddannelsessystemet, både i forhold til ordinær uddannelse og i forhold til de uddannelser, der findes til unge med særlige behov samt de krag og muligheder, der ligger inden for de forskellige uddannelsesområder.  Peter vil give en indføring i, man som pårørende kan være med til at guide de unge, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål.

Modul 5: ”Servicetjek på tilværelse – hvad er vigtigt nu og i fremtiden”.

Michael Brautsch, sogne- og feltpræst, holder oplæg om det at stoppe op og lave et servicetjek på sin hverdag. Michael opfordrer til at stoppe op og mærke efter: hvor er vi nu? Er vi der, hvor vi gerne vil være? Hvad er meningen med det hele? Hvordan forvalter jeg medgang og modgang? Og meget mere.